Alla inlägg den 6 september 2010

Av Helle Jonsson - 6 september 2010 19:33


På den här sidan: http://dyskalkyli.friendhood.net/hur-vet-man-f7/har-jag-dyskalkyi-ett-test-t3.htm


har jag Dyskalkyi? Ett test!

Inlägg  Admin on lör jul 12, 2008 3:24 pm

Testa dig själv – lider du av dyskalkyli?

Besvara frågorna nedan med ja eller nej.
Testet avser vuxna.



Direkta tecken på dyskalkyli:
1. Räknar du på fingrarna?     Ja, det gör jag många gånger, inte alla dock.

2. Har du haft svårt att lära dig klockan?     Nej inte direkt

3. Har du svårt att snabbt avgöra olika tals värden?     Det beror ju på hur man menar. Blandar man in bokstäver mitt i talet så JA!!!!

4. Har du svårt att hantera pengar?     Nej, jag tror inte det.

5. Räknar du långsammare än andra?   Så in i helvete.
6. Problem med multiplikationstabellerna?      Ja det tog lång tid innan jag lärde mig dessa, jag kan inte rabbla dem, måste räkna 4, 6, 7 och 8s tabeller.

Indirekta tecken:
7. Tycker du att det är obehagligt att räkna inför andra?   JA!
8. Har du avstått från något som du skulle vilja göra, för att slippa räkna?   Hade jag vetat hur mkt matte det var på utbildningen i Nässjö hade jag förmodligen inte sökt in dit.
9. Hänger du med när de pratar om låneräntorna på banken?  Njäe
10. På jobbet ska ni redovisa arbetade timmar. Din kollega förklarar att 1 timma och trettio minuter ska skrivas som 1,5. Förstår du hur du ska skriva en timma och trekvart?
Din snälla kollega förklarar det också. Kommer du att glömma förklaringen till nästa gång?
Kommer du att dra dig för att fråga igen?
Kommer du att försöka hitta på nåt annat sätt att lösa problemet utan att behöva räkna?
Nej det har jag inga problem med.
11. Har du problem med att läsa av en busstidtabell?
Nej
12. Tycker du att det är svårt att tyda en karta?
När jag ska skala om den. Det är ju så konstiga skalor på kartor. Jag pysslar med skalor varenda dag på jobbet och har ändå svårt med det.
13. Tror du att de flesta kan räkna tal som du inte klarar?
Ja.
14. Hade du väsentligt bättre betyg i språkämnen än i matte?
Fått IG flera gånger på matteprov, G och VG på språkprov förutom i tyskan i gymnasiet då jag helt plötsligt fick skitsvårt för tyska.
15. Har du svårt att hjälpa barnen med deras matteläxor?
Det kommer förmodligen min sambo få göra när det blir svårare matte.
Övriga frågor om planering och koncentration:
16. Har du svårt att koncentrera dig längre stunder när du söker information på nätet?
Nej.
17. Har du ”dåligt lokalsinne?”
Både och.
18. Sätter du ofta upp mål som du inte når?
Matematiskt JA annars händer det titt som tätt ja.
19. Tror du att du uppfattas som vimsig, disträ, tankspridd?
Många gånger.
20. Brukar det vara mycket månad kvar när lönen är slut?
Ibland men absolut inte ens varannan månad.
21. Kommer du ofta för sent, fast du inte egentligen slarvar?
ICKE, jag hatar att var sen. Däremot har jag en sambo som inte håller tider så bra så jag blir ofta sen pga det när han ska med.
22. I en affär erbjuds du att köpa en soffa med 20 procents rabatt. Är det svårt att räkna ut det nya rabatterade priset i huvudet samtidigt som du fortsätter prata med säljaren?
Ja sånt klarar jag inte att räkna i huvudet.
Då ska vi se hur många JA jag fick ihop: 12. You do the math. Misstänker en mild form av dyskalyli, står det inte exakt hur jag ska göra så förstår jag oftast inte ett smack och jag blir galen och elak mot mig själv.
RESULTAT:
Har du fyra eller fler ja från frågorna 1-6 så kan det vara dyskalkyli.
Bilden stärks ytterligare om du även har svarat ja på många av frågorna 7-15
Frågorna 16-22 visar hur du klarar koncentration, planering, hålla tider och hantera pengar. Om du har många ja här, och samtidigt MINST FYRA ja på de sex första frågorna ger det en tydlig bild av matematiksvårigheter som påverkar vardagen mycket.

Testet är utarbetat i samarbete med neuropsykologen Björn Adler.

Detta test fanns i Aftonbladet 2006-11-21

Av Helle Jonsson - 6 september 2010 18:52

usla mattelärare jag haft har gjort så jag utvecklat en fobi för matematik. Jag HATAR matematik ifrån djupet av mitt hjärta. Det finns inget som slår omkull mig så snabbt som matematik. Jag fattar ingenting och jag börjar HAGLA elakheter över mig själv tills jag mer eller mindre bryter ihop. Jag är glad att jag sitter hemma så ingen annan än CJ behöver se min frustration, vrede, modlöshet och ledsenhet. Varför förstår jag inte siffror????


Rita ut den här linjen:

y=3-x


Jaha tjena du. Det kan jag inte. HAT. f*n

Av Helle Jonsson - 6 september 2010 15:47

Kan vara lurigt. Den har smugit sig på mig idag. Satt och undrade varför jag kände mig så låg. Insåg att jag satt och tyckte synd om mig själv för att jag försov mig 45min imorse, för att jag inte fått raka besked om armeringen jag ska börja rita på (nu har jag däremot fått det på hälften av grejerna), för att mensen kom idag, med mera. Så nur är det Chumbawamba - Tubthumping som gäller. Det är en bra pepplåt för mig nämligen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards