Alla inlägg under januari 2013

Av Helle Jonsson - 27 januari 2013 08:37

Vi var och badade, inga problem. Vi lekte hela dagen. Inga problem. Hon somnade som hon skulle på kvällen. Men kl.23 vaknade hon och somnade inte om, var gnällig, orolig, började bli varm. Vid 03.30 tempade jag henne. 39. Hon hade 39,5 hela måndagen och mer än halva onsdagen. Till slut ringde jag J som körde oss till jourcentralen, halsfluss och penicillin.

I fredags började jag känna mig hängig. Testade mig så jag inte också hade halsfluss det har jag inte. Men det har utvecklats till riktigt päcklig hosta. Jag hostar och hostar och hostar och hostar. Och hostar. Det är ju brobyggardagen imorgon. Det har jag sett fram emot jättelänge. Jag vill INTE vara sjuk. *svär högt*

Av Helle Jonsson - 25 januari 2013 13:14

Det började i söndags. Tuva var lite kinkig och för stillsam. Tänkte inte så mycket på det just då. Hon somnade som hon skulle på kvällen vid 19.30-20 tiden. 23 vaknade hon och var gnällig, vred och vände sig och somnade inte om. 03.30 tempade jag henne, då hade hon fortfarande inte somnat om och inte jag heller, och tada 39 graders feber. 39,5 grader under dagen och hon lämnade inte min famn för en sekund. Försökte jag lägga henne någon annanstans så grät hon hejdlöst. VCn fick besök. De tittade i hennes öron. Hostmedicin och vi fick gå hem. på morgonen då hade hon 38. På eftermiddagen kom den där toppen på 39,5.

Tisdag: 38, lite piggare. Trodde det värsta var över. hon sov jättedåligt. Hostade sig igenom natten.

Onsdag: 39,5 grader igen men på morgonen var det ca 38 så hon var lite piggare när vi var på VCn igen, fick recept på en annan hostmedicin och vi fick gå hem. Men sedan ökade febern på nolltid till 39,5 igen så till slut ringde jag en kompis som körde oss till jourcentralen, det första de gjorde när vi kom in var att ta ett halsprov på henne, sedan fick vi sitta ner och vänta. Efter ca 15min kom labbtjejen ut och berättade att Tuva har halsfluss så när vi kom in till läkaren fick vi recept på penicillin och sedan gå hem. Men att det ska behöva krävas tre besök i sjukvården innan de tar ett jäkla halsprov när jag varje gång berättade om den höga febern. Det är under all kritik. Jag har fortfarande nästan inget förtroende för läkarvården. Tyvärr

Av Helle Jonsson - 13 januari 2013 19:54

Först trodde jag inte det skulle bli av eftersom hon började hosta. Igen. Som en tok. Men jag skickade med hostmedicin och det gick verkligen hur bra som helst. Det var bara jag som sov som en kratta. Jag vet inte varför men jag vaknade minst en gång i timmen HELA natten. Igår var jag ändå rätt pigg på dagen men mot kvällen började jag bli jättetrött och jag är jättetrött nu också så gissa tre gånger vem som är klarvaken här i familjen! Det är INTE jag...

Hon är verkligen i en gråzon med sin sömn. Det skulle vara intressant att se vad som hädner om man inte låter henne sova middag på två veckor. Men problemet är att hon tokdäckar på dagen och sover så hårt att hon inte går att väcka. Men hon är vaken länge på kvällarna. Jag vet inte riktigt vad man gör när dem är i en sådan där gråzon. Hon är uppenbarligen inte helt mogen för ingen middagslur men hon är ju tvärpigg på kvällarna när hon behöver sova. Varför kommer inte barnen med en färdig manual? =D

Av Helle Jonsson - 6 januari 2013 16:44

I julas gick ju hakarna som lossar isofixen på Tuvas bilbarnstol, den som står i dalarna, sönder så om jag hade satt in den i pappas bil igen hade vi inte kunnat få loss stolen. Så det var bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny stol. Jag är oerhört glad över att det fanns lite pengar på Tuvas kontot annars hade jag inte haft råd.

Sedan bråkade Tuva en massa kvällar. Hon bråkar och bråkade och bråkade. Skrek. Vrålade. Slogs. Bet. Sparkades. Man känner sig så förbaskat maktlös när ingenting man säger lugnar ner henne så hon blir Tuva igen, så hon kan sova. Då gick mobilen sönder helt. Den har ju varit helt miffo sedan jag gjorde den där förbaskade uppdateringen i våras och nu sa den alltså tack och god natt för evigt och Tuva bråkade. Allting gjorde så jag började lipa när jag pratade med syrran i telefonen. Hon tipsade mig om en mobil veckan före jul men eftersom jag ju inte hunnit bygga upp mitt sparkonto ännu så var det ju ingen idé att ens tänka tanken att köpa en ny mobil så jag smsade henne och frågade vad telefonen kostade, då ringer hon upp och säger att hon, mams och C redan köpt en ny till mig i födelsedagspresent. När det varit jobbigt med sömn odyö så jag är helt utmattad så klarar jag inte av när någon är snäll mot mig så jag började gråta i telefonen. Man orkade ju inte med hur mycket som helst.

Som tur var sov Tuva bra flera nätter i följd sedan så nu är jag lite mer jag, men fortfarande lite för trött märker jag på mitt humör. På fredag ska <3 sova över hos sin extramormor. Det ser jag verkligen fram emot. Jag ska få en hel kväll, en hel natt och delar av förmiddagen för mig själv. Bara jag. Undrar vad jag ska hitta på. Jag kommer säkert sitta i ett hörn och sakna halvt ihjäl mig efter henne =D Det blir första natten vi är isär!

Jag funderar på om jag ska köpa en flaska jordgubbsvin, ta ett bad, glo på film tills jag somnar i soffan och sedan sova till jag vaknar utan väckarklocka =D

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards