Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Vridna oliv och tomatbaguetter

Av Helle Jonsson - 13 april 2009 19:28

Gott-gotti-gott-gott!


25g jäst

5dl vatten

1,5tsk salt

2msk olivolja

1msk oregano (vi körde med basilika, funkade också bra)

2st pressade vitlöksklyftor

13dl siktat dinkelmjöl eller vetemjöl special

1dl torkade tomater i marinad, hackade

1dl svarta oliver, hackade


Smula jästen i en bunke, värm vattnet till fingervarmt (37grader)

Rör ut jästen. Tillsätt salt, olivolja, oregano, vitlök och det mesta av mjölet.

Arbeta kraftigt ihop till en deg. Knåda in tomtarna och oliverna. 

Jäs under duk ca 1 timme. 

Ta upp degen på mjölat bakbord men knåda den inte. Dela den i fyra lika stora delar och forma till vridna baguetter och lägg den på bakplåtstäckt ugnsplåt. Pudra över lite mjöl och låt jäsa under duk ca 0,5 timme.

Sätt ugnen på 250grader. Grädda i mitten av ugnen tills brödet fått fin färg (ca 15min). Låt svalna under duk. .

Bjud brödet nygräddat eller frys in och värm det försiktigt vid servering.




Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helle Jonsson - 20 januari 2015 07:21

FÖrra året var ett jobbigt år. Första halvåret många jobbigga händelser, en för mig kär kollega blev svårt sjuk och gick sedan bort väldigt hastigt, min älskade bonusmamma blev svårt sjuk och var farligt nära döden, det skar sig totalt med pappas dåv...

Av Helle Jonsson - 4 oktober 2014 18:25

Host host host nys nys nys frääääääs, nys host host host host. Nästan lillebror fick sin andra son (veckans bästa händelse utan tvekan) För lite sömn=skrik och bråk varje dag både morgon och kväll. Stora vagnen stulen.   ...

Av Helle Jonsson - 27 augusti 2014 18:36

Vi var på simskolan, lekte med en kompis och gick sedan på kalas, fram tills kl.15 var skruttis hur pigg som helst, sedan tokdäckade hon totalt, T hade smittat henne med sin förkylning, på kvällen hade skrutt över 40 graders feber. Sedan har den pend...

Av Helle Jonsson - 29 juni 2014 16:47

5 hela underbara veckor semester. Jag älskar mitt jobb men åh vad jag är värd semester och ledighet. Slappa dagar utan måsten. Hoppas det blir lite sol och värme snart annars får jag börja käka d-vitamin känns det som =D Min ena bästa vän skrev a...

Av Helle Jonsson - 13 februari 2014 16:08

Det har på kort tid varit mycket tråkigheter för vänner och bekanta, kollegor osv. Idag kom ytterligare ett fruktansvärt tråkigt besked, en underbar kollega har efter en trids sjukdom lämnat oss hastigt. Han borde ha fått många år till med sina barn ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards